Hlavní práce speciálního pedagoga zaměřena na rozvoj kognitivní činnosti u dítěte, které je dosahováno pomocí všestranných programů a metod. Speciální pedagog řeší takové úkoly jako:
- individuální rozvoj senzorických dovedností; - rozvoj kulturních a hygienických dovedností; - formování správné řeči, dosahované rozšiřováním obzorů (učitel uvádí dítě do vnějšího světa, čímž doplňuje jeho slovní zásobu a tvoří souvislou řeč); - ukázka hry (v případě, že herní dovednosti neodpovídají věku dítěte); - osvojení dovedností v psaném a ústním projevu metodou sluchového vnímání (dítě nachází zvuky v mluveném slově); - formování jednoduchých aritmetických dovedností (díky získaným znalostem o kvantitativních a časových vlastnostech objektů); - rozvoj motoriky pomocí jednoduchých kreativních úkolů; - a další úkoly rozvoje dítěte.
Speciální pedagog je zvláštní specialista, který působí na pomezí pedagogiky a medicíny. Mezi její úkoly patří diagnostika, výcvik, výchovná činnost a socializace dětí s vývojovými poruchami, tělesnými či duševními chorobami.
Děti s vývojovým postižením mají určité potíže s učením novým dovednostem, s ovládáním svých emocí či chování a se schopností budovat vztahy s dospělé nebo vrstevníky. Často nemohou získat znalosti tak snadno jako jejich vrstevníci a zájem o učení se ztrácí. Vlastnosti spojené s tempem vývoje, nemocemi vedou k tomu, že učitelé nebo rodiče jiných dětí na ně reagují špatně a vyžadují „správné“ chování.
Rodiče takových dětí kvůli nedostatku speciálního vzdělání nemohou vždy pochopit, jak těžké je pro ně učit se a adaptovat se. Míra nároků na své dítě, na ostatní, na vzdělávací instituci roste. Konzultace speciálního pedagoga rodičům pomůže:
- objektivně posoudit příčiny obtíží v učení, socializaci; - porozumět tomu, co mohou udělat pro změnu situace; - získat informace o tom, jaké aktivity v tomto případě pomohou.
Doporučení k návštěvě speciálního pedagoga by nemělo být považováno za rychlé posouzení psychického stavu dítěte. Individuální výuka se speciálním pedagogem doporučená v těchto případech:
- děti s poruchami autistického spektra; - předškoláci a školáci s poruchami řeči; - děti se získanými nebo vrozenými chorobami pohybového aparátu (ICP); - dětí s vadami centrálního, periferního nervového systému; - děti se zpožděním psychického a psychomotorického rozvoje; - děti s mentální retardací; - děti mající potíže s učením ve školce, škole.
Včasné zahájení práce přináší nejlepší výsledky: čím je dítě mladší, tím je jeho mozek plastičtější. Asimilace materiálu, korekce neobvyklého chování jsou snadnější. A rodiče mají možnost přijmout situaci dříve, nevyžadovat po dítěti nemožné.